Het backpackersleventje is begonnen - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Lieke Moolenschot - WaarBenJij.nu Het backpackersleventje is begonnen - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Lieke Moolenschot - WaarBenJij.nu

Het backpackersleventje is begonnen

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

03 Februari 2015 | Thailand, Ayutthaya

Hoihoi allemaal. 

Inmiddels een week verder en het backpacken is al een soort manier van leven geworden. Op het begin was het natuurlijk even wennen, maar ik moet zeggen het gaat ons al aardig af. Het enige wat nog wat verbetering nodig heeft is mijn nachtrust, maar alles op zn tijd.

Deze eerste week hebben we in het midden van Thailand doorgebracht, te beginnen met Bangkok. Daar aangekomen gebeurde meteen waar iedereen ons voor gewaarschuwd had: oplichting. Wij, zoals geadviseerd werd, hadden netjes gevraagd om een taxi op meter, doet de meter het heel toevallig niet meer halverwege. Onze onderhandeling skills werden dus meteen al op de proef gesteld. Oké die van Martijn dan. Eenmaal aangekomen op Khao San Road, dé backpackersstraat, stap je meteen in het las Vegas van Bangkok. Wat een drukte en cultuurshock. Alle backpackers die daar rondliepen leken ook hippie te zijn, en vol te zitten met tattoes en piercings. Ik voelde me dus meteen op mijn plek daartussen, not.

De volgende dag hebben we alle highlights van Bangkok gespot. Met tuctuc voor 50 cent 3 uur langs vele, ook niet toeristische tempels geweest. Wij, als gulle Nederlanders, hebben er maar 1 euro van gemaakt. Met de tuc tuc vond ik eerst toch maar tricky vanwege de verhalen die je hoort. Maar ondanks dat we een paar keer langs een winkeltje moesten om zogenaamd interesse te tonen, zijn we niet afgezet. 

Als echte backpackers hadden we er voor dag 2 voor gekozen geen hostel te boeken. Viel dat even tegen. Twee uur lang gelopen door China town en niks kunnen vinden, we gingen ons al afvragen of dat overal zo zou gaan (ik zal het alvast verklappen, dat is niet zo). Wat bleek nu, een paar dagen later zou het Chinees nieuwjaar zijn. En dat is het bij deze, dus happy newyear allemaal!

Aangezien bangkok dus zo chaotisch was als verwacht, snel door naar het volgende plaatsje: Kanchanaburi, wat bekend staat om het natuurpark en de seven steps waterfalls. Hier gingen we met de trein naartoe, een trein die al 1.5 uur vantevoren klaar stond en waarbij tijdens de rit de takken zo naar binnen kwamen. In deze trein hebben we een andere backpacker ontmoet waarmee we de twee dagen in dit stadje hebben doorgebracht en de watervallen hebben 'beklommen'. Want ja, een beklimming werd het hoor. Maar, met gevaar voor eigen leven, hebben we uiteindelijk het hoogste level bereikt. Daarna weer terug met een lokale bus; bussen die niet aan tijd gebonden zijn, waar de deuren gewoon open staan en je al rijdend kan instappen, en die gewoon tanken tussendoor. Op zo'n moment leer ik toch arriva en de ns te waarderen hoor.En oja bijna stil staan als je een helling omhoog gaat is ook heel normaal. Je zou toch denken dat die busjes hier op gemaakt zijn, maar nee. 

Het plaatsje Kanchanaburi bleek daarnaast vooral te bestaan uit vieze oude mannen die op zoek gaan naar een Thai voor de nacht. Ieder zo zijn eigen ding natuurlijk, maar een beetje raar en moeilijk om aan te zien was het wel. Niet de backpackers bezorgde hier dus 's nachts de overlast maar deze vieze zatte mannen. En.. gelukkig zijn we niemand bekends tegengekomen.

Vandaag hebben we het stadje Ayutthaya bezocht per fiets, we zijn ten slotte niet voorniks Nederlanders. En de 45 tempels die deze stad kent wandelend bezoeken is wat veel van het goede. Oké toegegeven, we hebben ze niet allemaal gehad. Lang niet allemaal. Maar het fietsen gaat er hier toch iets anders aan toe dan bij ons. Fietspaden kennen ze hier niet, dus dan maar over de snelweg fietsen. Het links fietsen viel ons alles mee, alleen met oversteken gaat het nog weleens mis. Dan loop je vrolijk door omdat je hebt gekeken en er komt niks aan, totdat je bijna onder een auto ligt en blijkt dat je de verkeerde kant op hebt gekeken . 

Verder hebben veel mensen me gevraagd hoe het weer hier is. Nou het is natuurlijk hier ook winter, dus maar een bescheiden 30/35 graden. In Bangkok was het vooral erg benauwd, maar nu met de felle zon merk ik dat het toch veel energie vergt. Maar ik mag zeker niet klagen!

Morgen gaan we al naar het volgende land; een reis van 7 uur met de bus naar Cambodja. Verder heb ik als doel deze weken om mijn grootste angsten van hier overwinnen. Ten eerste bedbugs, waardoor ik nu alweer spontaan jeuk krijg. Ten tweede gebeten worden door zwerfhonden en katten, die niet ingeënt zijn tegen hondsdolheid en hier 100en rondlopen. Maar het allerbelangrijkste doel is natuurlijk te genieten van deze mooie tijd!!

Hier onder nog wat dingen die typisch zijn voor Thailand of die me zijn opgevallen:

-Je kan hier op straat een ID of rijbewijs laten maken. Iemand nog interesse?
- Een thai die er uit ziet als een leuke vrouw, kan ineens een shemale blijken te zijn als ze haar/zijn mond open trekt.
-Zebrapaden? Die negeren ze gewoon. Oversteken is dus een kwestie van doorlopen en hopen dat je heel aan de overkant komt.
- Hello kitty is hier helemaal hip. We hadden zelfs de eer onder een hello kitty dekbed te slapen.
- Tot mijn teleurstelling moet ik concluderen dat thaise mensen over het algemeen niet vriendelijk zijn. Van begroeten of dankjewel hebben ze hier allemaal nog nooit gehoord.
- Thaise mensen doen niet zoals ons bruine foundation op, maar witte. Tja, ruilen dan maar van huidskleur?


Dit was mijn update weer vanuit Thailand. Tot de volgende keer!













  • 03 Februari 2015 - 15:54

    Jill:

    Heel leuk verslag Lieke, enjoy! X

  • 03 Februari 2015 - 16:01

    Lieke:

    Wiehoeee een verslag! Klinkt goed allemaal en hopelijk hoef je uitdaging 1 en 2 niet aan te gaan en worden die beesten je bespaard! Klinkt goed allemaal enne doe mij nog maar een id-kaart hoor :)

  • 03 Februari 2015 - 16:38

    Bro:

    Wow, verborgen talenten hierzo. Mooi geschreven!

  • 03 Februari 2015 - 17:15

    Je BFFL Tessa:

    Hahah liek doet me denken aan de documentaire die ik laatst heb gezien over lady boys!! Zag er uit als een mooie vrouw en wilde 'witter' zijn! funny. Je angsten zijn herkenbaar maar dat je de eerste week goed hebt overleefd zegt genoeg; dat gaat je lukken joh! Straks wil jij geen bed meer zónder bugs en nimde die 100 hondenkatten mee terug! Lekker fietsen en hello kitty spullen inslaan zou ik zeggen! Geniet! Groet aan mun beste maot Martino

  • 03 Februari 2015 - 19:11

    Annemoon:

    Leuk verhaal! En fijn om te lezen dat jullie al mooie plekjes gezien hebben en lekker aan het genieten zijn! Veel plezier in Cambodja! X

  • 03 Februari 2015 - 21:19

    John:

    Hoi lieke en Martijn,

    Wat een mooi avontuur en wat heb je het op een mooie manier beschreven. Er is een schrijver van reisboeken in jou aanwezig!

    De beestjes wen je volgens mij ook wel aan

  • 03 Februari 2015 - 21:41

    Angelique:

    Hoi backpackers, wat een leuk verslag. Gezellig om te lezen,
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Geniet maar lekker, en een goede reis naar Cambodja.
    Groetjes en Liefs...mama

  • 04 Februari 2015 - 02:10

    Lilbil:

    Klinkt goed Liek. Ik zie je gezicht al voor me als je denkt aan bedbugs en honden/kattenbeten. Als je nog tips hebt om dat te kunnen ontwijken dan hoor ik het graag. Sounds like you had long days behind your back ... Haha. Mochten er nog mooie uitdrukkingen voorbij komen, vergeet dan niet het in je blog te benoemen. Ik zou graag nog een paar nieuwe leren!
    P.S. Ik wist wel dat ik in het verkeerde land geboren ben. Op maar Thailand om me bij de witte medemens te voegen, haha ;)
    XXX

  • 05 Februari 2015 - 14:53

    Marianne Van Beers-kulsdom:

    Hoi Lieke en Martijn ,
    wat een reisverslag ,erg goed en indrukwekkend geschreven ,ik heb het met bewondering ,
    gelezen .
    èèn week aan het backpacken ,en al zoveel dingen beleeft en op gedaan !
    geweldig maar doe het rustig aan , en die angst overwinnen komt goed hoor !

    Lieke en Martijn , heel veel plezier en vooral genieten !!!

    YOLO liefs Marianne

    ps. kijk nu alweer uit naar jullie volgende verslag !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 15 Jan. 2015
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 7257

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Backpacken door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: